1402/10/15 11:20:38 485

خشک ترین پاییز ۱۳ سال اخیر در کهگیلویه وبویراحمد

خشک ترین پاییز ۱۳ سال اخیر در استان

پاییز امسال در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تنها ۱۰۷ میلیمتر بارش باران ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال های اخیر کمترین میزان بارندگی در این شهر ثبت شده است.

پاییز یاسوج

در حالی که وجود کمربند سبز بلوط در ضلع شمال شرقی شهر یاسوج از یک سو و قرار گرفتن رودخانه دائمی و پرآب بشار در ضلع جنوبی غربی این شهر در مجاورت رشته کوه سر به فلک کشیده دنا یاسوج را به پایتخت طبیعت ایران مشهور کرده باران در این شهر به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد

باران برای شهر یاسوج که در دامنه‌های زاگرس و قله دنا و در ارتفاع یکهزار و ۸۷۰متری از سطح دریا قرار گرفته‌ پس از رشت، دومین مرکز استان ایران از نظر بارش برف و باران بوده به علت دارا بودن رودخانه های بشار و مهریان، آبشار یاسوج، دریاچه سد شاه قاسم، چشمه‌ ساران پرشمار، جنگل‌های بلوط افزون بر آسایش مردم، نیازی برای طراوت طبیعت نیز محسوب می شود.

آن طور که کارشناسان می گویند: ذخیره آب در سد شاه قاسم، تقویت سفره های زیرزمینی که از طریق سازه های آبخیزداری امکان پذیر شده و همچنین افزایش دبی رودخانه بشار و چشمه ساران از پیامدهای باران در شهر یاسوج است که با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر بارندگی های نرمال زمستانی امید میرود که این خشکسالی جبران شود.

کاهش چشمگیر بارندگی های امسال

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی آمار نشان می دهد یاسوج مرکز استان امسال خشک ترین و کم باران ترین پاییز سال ۱۳۹۰ تاکنون را تجربه کرده است.

ولی بهره مند افزود:از ابتدای سال آبی جاری (مهر) ماه تا پایان آذرماه۱۰۳ میلی متر باران در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد باریده این در حالی است که مدت مشابه پارسال ۲۶۴ میلی متر باران در این شهر ثبت شده بود

وی تاکید کرد:میانگین بلندمدت ۲۵ ساله باران پاییزی در این شهر ۲۴۴ میلیمتر است که ۱۴۱ میلیمتر کمتر از بارندگی های امسال است.

بهره مند عنوان کرد: پاییز امسال ۱۳درصد از بارندگی های بلندمدت در یاسوج محقق شده است.

بارندگی های ۱۳ سال اخیر در یاسوج چگونه بود؟

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پربارش ترین پاییز سال ۱۳۹۰ تاکنون در شهر یاسوج سال ۱۳۹۷ با ۴۲۰ میلیمتر باران ثبت شده است.

وی عنوان کرد: سال های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ با ۳۴۱ و ۳۳۳ و سال ۱۳۹۱ با ۳۲۰ میلیمتر از جمله سال های پربارش شهر یاسوج در سیزده سال گذشته تاکنون بوده است.

بهره مند تاکید کرد: سال های ۱۳۹۵،۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ با ۱۴۰،۱۴۱ و ۱۶۲ کم باران ترین دوره های شهریاسوج در دوره زمانی یاد شده بوده است.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ انجام یاسوج مرکز شهرستان بویراحمد ۱۳۴ هزار و ۵۳۲ نفر جمعیت دارد.

نگاهی به بارندگی های دیگر نقاط استان در ۱۳ سال اخیر

بررسی وضعیت بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد براساس داده های آماری هواشناسی نشان می دهد که شهرهای دوگنبدان و یاسوج کم بارش ترین و پرباران ترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد در ۱۳ سال اخیر بوده است.

براساس داده های هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد شهرگرمسیری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در پاییز سال ۱۴۰۰ با ۸۹ میلیمتر باران خشک ترین دوره سه ماهه نخست سال آبی را پشت سرگذاشت.

این شهر نفتخیز پاییز سال ۱۳۹۷ نیز با ثبت ۳۳۶ میلیمتر باران پربارش ترین روزهای پاییزی سال ۱۳۹۷ تاکنون را تجربه کرده است.

در حالی که میانگین بارندگی بلند مدت ۳۰ ساله در این شهر ۴۳۰ میلیمتر است پاییز سال جاری ۱۰۷میلیمتر باران در مرکز شهرستان گچساران گزارش شده که یکی از کم باران ترین سال های ۱۳ سال پیش تاکنون بوده است.

شهر سردسیری سی سخت مرکز شهرستان دنا نیز با ۴۱۸ میلیمتر باران تا پایان آذر ماه سال ۱۳۹۷ پرباران ترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد در ۱۳سال گذشته تاکنون را به خود اختصاص داده است.

ایستگاه هواشناسی شهر سی سخت پاییز سال ۱۴۰۱ نیز با ۳۵۹ میلیمتر باران یکی از پرباران ترین زمان این مدت را گزارش کرده است،میانگین بلندمدت باران در سی سخت مرکز شهرستان ۴۵ هزار دنا ۶۹۶ میلیمتر است و پاییز امسال هم ۱۰۸ میلیمتر باران در این شهر ثبت شده است.

شهر گرمسیری کوچک لیکک مرکز شهرستان بهمئی تا پایان آذر ماه سال ۱۳۹۹ با ۲۹۳میلیمتر و سال ۱۳۹۶ با ۱۱۶ میلیمتر پرباران ترین و کم باران ترین اوقات دهه اخیر را پشت سر گذاشته است،میانگین بلندمدت باران در این شهر ۴۰۶ میلیمتر است و سال آبی جاری هم ۱۴۰ میلیمتر باران در شهر لیکک گزارش شده است.

امامزاده جعفر دیگر ایستگاه واقع در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد نیز تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۶ با ۵۶ میلی متر باران یکی از خشک ترین نقاط استان در این مدت بوده است.

میانگین بلند مدت ۳۰ ساله ایستگاه منطقه امامزاده جعفر که با قرار داشتن در یک دشت ۶ هزار هکتاری کشاورزی اهمیت زیادی در رونق تولید دارد ۴۴۱میلیمتر است این در حالی است که امسال ۱۱۹میلیمتر باران در این منطقه ثبت شده است.

شهر دهدشت دیگر نقطه گرمسیری استان نیز سال ۱۳۹۹ با ثبت ۳۱۲ میلیمتر پربارش ترین اوقات دهه اخیر را پشت سر گذاشت و سال۱۳۹۶ هم با ۸۱ میلیمتر روزهای کم بارانی را سپری کرد.

میانگین بلند مدت ۳۰ ساله باران در این شهر ۵۰۲ میلیمتر است و امسال هم ۱۳۰ میلیمتر باران در شهر دهدشت ثبت شده است.

میزان بارندگی های پاییزی

رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت:میانگین بارندگی های سال آبی جاری در استان به ۱۳۳ میلیمتر گزارش شده به عبارت دیگر ۲۴درصد از بارندگی های بلند مدت سالیانه محقق شده است.

بهره مند افزود:میانگین بلند مدت سالیانه بارندگی های کهگیلویه و بویراحمد ۵۸۳ میلیمتر است.

وی با اشاره به اینکه میانگین بلندمدت بارندگی های استان تا به این وقت از سال آبی ۲۰۴ میلیمتر است ،تاکید کرد: بارندگی های امسال کمتر از میانگین بلند مدت است.

رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه سال آبی گذشته تا پایان آذرماه ۱۸۷ میلیمتر باران در استان ثبت شده بود، تصریح کرد: میانگین بارندگی های امسال نسبت به مدت مشابه ۵۳ میلیمتر کاهش یافته است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

براساس آمار آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد حجم آب تجدید پذیر استان ۹هزار و ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که این سرزمین جزو مناطق پرباران کشور محسوب می شود به طوری که ۱۰ درصد از میزان منابع آب کشور را در اختیار دارد

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.




نظر می دهم

نظر برای این مطلب وجود ندارد



نظر دهید لطفا موارد مورد نیاز را تکمیل نمایید

شناسنامه خبر

گروه خبری: #هواشناسی

کد خبر: 1090

کلمات کلیدی
خشک ترین پاییز یاسوج دهدشت کهگیلویه و بویراحمد گچساران
عکاس ایرنا تهیه کننده ایرنا
نظر سنجی

میزان رضایت شما از پیش بینی های هواشناسی استان به چه میزان است؟